Fandom

Harry Potter Wiki

Ron Weasley

402pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Ron-Weasley-harry-potter-and-the-deathly-hallows.jpg
Ronald Bilius Weasley
Biografisk information
født

1. Marts, 1980

Blod status

Fuldblod

Titel(s)
Fysik beskrivelse
Køn

Mand

Hår farve

Rødt

Øjenfarve

Blå

Familie information
Familie medlemmer
Magiske egenskaber
Animagus
Boggart

Acromantula

Tilknytning
Stilling

Auror

Kollegie

Gryffindor

Loyalitet
.

Ronald Weasley er Harry Potters bedste ven, og søn af Arthur Weasley og Molly Weasley. Ronald Bilius Weasley er fuldblodstroldmand, og bor i Vindelhuset sammen med sin familie. Han har fem brødre; Percy, Fred, George, Charlie og Bill. Hans søster hedder Ginny.

Ron og Harry blev gode venner fra første skoledag da Ron og Harry kommer til at sidde i samme kupe i Hogwartsekspressen. Ron ser lidt op til Harry. Han er pinligt berørt over sin families økonomiske tilstand. Det, der er karakteristisk ved Ron Weasley, er hans røde hår og hans angst for edderkopper. Ron er ikke kvik. Han er et værre pralehoved, og er usædvanlig nem at skræmme. Han har ikke stor selvtillid, og har en tendens til at blive jaloux på Harry.

Ron ved inderst inde godt, at Harry ikke kan gøre for sin berømmelse, men det er alligevel det, der har sat venskabet på spil engang. Hans første kys var med Lavender Brown, som blev hans kæreste.Han går på det samme kollegium som Harry, og i Harry Potter og Fønixordenen bliver Ron målmand på Gryffindor's Quidditch hold. Ron sover på samme sovesal som Harry Potter, Dean Thomas, Seamus Finnigan og Neville Longbottom. I Harry Potter og Flammernes Pokal sørger Harry for, at Ron får Padma Patil (Parvarti Patil's tvillingesøster fra Ravenclaw) som dansepartner til Juleballet hvor han, på grund af hans families økonomiske tilstand, har fået en brugt gallakappe med frynser. Padma Patil er ikke særlig tilfreds med Ron i løbet af aftenen, da han ikke vil danse med hende, fordi han er sur over, at Hermione Granger følges med Viktor Krum til ballet.

Ronald Weasly spilles i filmen af Rupert Grint

Also on Fandom

Random Wiki