FANDOM

The Elder wand.jpg
Oldstaven også på Engelsk kaldt "The Elder wand" verdens mægtigste tryllestav.

Oldstaven bliver først nævn i Harry Potter og dødsregalierne. Den er med i eventyret om de tre brødre. Ifølge eventyret blev oldstaven givet af Manden med Leen. 

Oldstaven er en del af "The Deathly Hallows" sammen med Usynlighedkappen og Genopstandelsesstenen. Sammen gør de en til hersker over døden.

Da Dumbledore var i live var han i besiddelse af Oldstaven. Da han døde blev Oldstaven derfor begravet med ham, men da Voldemort fandt ud af hvor staven var, stjal han den fra Dubledores grav og brugte den i kampen mod Harry Potter. 

Men efter at Harry Potter besejrer Voldemort, finder han ud af at staven egentlig var blevet hans, og ikke Voldemort. Fordi da Dumbledore døde, var det Draco Malfoy der slog Oldstaven ud af hænderne på Dumbledore, og derefter var staven egentlig Dracos. Men senere kæmper Harry mod Draco, og vinder hans tryllestav. 
The elder wand and dumbledore.jpg

Den sidste Harry Potter bog og den sidste Harry Potter film har to forskellige slutninger når det kommer til Oldstaven. I bogen lægger Harry Potter Oldstaven ned i Dumbledores grav igen. Men i filmen knækker Harry Potter Oldstaven, da han ikke mener at nogle burde være i besiddelse af den. 

Also on FANDOM

Random Wiki