Fandom

Harry Potter Wiki

Hufflepuff

402pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Hufflepuffkollegie.jpg
Hufflepuff Kollegiet
Kollegie information
Skaber Helga Hufflepuff
Dyr Grævling
Træk Loyal, stræber og hårdt arbejde
Overhoved Pomona Spire
Spøgelse Den Fede Abbed
Medlemmer * Cedric Diggory

Hufflepuff er i Harry Potter-universet et af kollegierne på Hogwarts Skole for Heksekunster og Troldmandsskab. Det er opkaldt efter den berømte heks Helga Hufflepuff, som sammen med de tre andre stiftere, Salazar Slytherin, Godric Gryffindor og Rowena Ravenclaw grundlagde Hogwarts.

Hun var kendt for sin venlighed og omsorg og repræsenterer venskab, flittigt og ærligt arbejde og for altid at stå sammen med sine venner.

Ved fordelingen af nye elever da Harry Potter starter, beskriver Fordelingshatten Hufflepuff-kollegiet som,

I Hufflepuff du kan få plads,
hvis du er en stræber;
loyal og god,
og venners ven er nok,
hvad huset kræver

Hufflepuffs opholdsstue, befinder sig tæt på køkkenet, du går igennem en dør, og så ned af trappen, og tæt ved køkkenet, er der nogle tønder, som du skal slå på, i en bestemt rytme, for at få adgang til. Slår du på en forkert tønde eller lave du en forkert rytme, vil du blive nægtet adgang og en låge vil åbne sig, og du vil blive overøset med eddike, hvilket gør Hufflepuffs opholdsstue til den mest sikre på Hogwarts. Men skulle du finde den rigtige rytme, vil en stor tønde åbne sig og du vil skulle kravle igennem en gang, for at nå opholdsstuen. Opholdsstuen skal efter sigende, være meget behagelig, fyldt med gule tæpper, bannere, behagelige gule sofaer og lænestole, en pejs, samt underjordiske gange, der fører hen til sovesalene, der er indrettet som et grævlingebo. Sovesalene er fyldt med himmelsenge med kiltede tæpper, samt et gult forhæng med sorte stjerner på.

Deres quidditch uniformer, består af en kanariegul kappe med sort indmad, en kanariegul sweater med sort stribe langs maven og oppe ved halsen, samt kanariegule strømper med sorte spidser, samt sorte striber.

Hufflepuffelever der startede samme år som Harry Potter; Hannah Abbot, Susan Bones, Justin Finch-Fletchly og Ernie Macmillian, Megan Jones, Wayne Hopkins og Leanne.

Also on Fandom

Random Wiki