Fandom

Harry Potter Wiki

Barden Beatles

402pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Læg venligst mærke til at overskriften er stavet forkert. Der har nok været tale om stavekontrol, der har rettet "Beedles" til "Beatles"

Hvis du leder efter en artikel om selve manden Barden Beedle, se dette link:

Barden Beedles Eventyr er en børnebog for hekse og troldmænd. Den består af fem forskellige eventyr - Troldmanden og Hoppegryden, Livslykkens Kilde, Den Hårhjertede Heksemester, Hare Hop og Skvadderstubben samt Eventyret om De Tre Brødre. Alle historierne har gennem århundreder været elskede godnathistorier, hvilket har resulteret i at Livslykkens Kilde og Troldmanden og Hoppegryden, er lige så kendte blandt Hogwarts' elever, som Snehvide og Askepot er blandt Mugglerbørn. På mange måder minder Barden Beedle meget om Mugglernes eventyr; ondskab straffes, mens god opførsel belønnes. Der er dog en betydelig forskel. I de fleste Muggler-eventyr virker magi som roden til alt ondt for helten eller heltinden - et magisk fortryllet æble, prinsessen stikker sig, så hun falder i en hundrede år lang søvn eller prinsen er blevet forvandlet til et hæsligt udyr. I Barden Beedles Eventyr møder vi helte og heltinder, der selv kan udføre magi, men de finder det stadig lige så svært at løse deres egne problemer. Eventyrene har hjulpet generationer af troldmansforældre med at forklare deres børn at magien skaber lige så mange problemer, som den skaber. En anden væsentlig forskel på Mugglernes og troldmændenes eventyr er, at Beedles hekse er meget mere aktive i jagten på lykken end Mugglernes eventyrheltinder. I stedet for at tage en lang lur, eller vente på at nogen tilfældigvis kommer forbi med den tabte sko, mens heksene i Barden Beedles Eventyr selv ville tage ud og finde skoen.

Also on Fandom

Random Wiki